Plūduriavimas Demistified #1: Intro

Nuo to laiko kai 2018 m. kovą Deep Float plūduriavimo oazė atvėrė duris, man, studijos įkūrėjui, teko praleisti daugiau nei 250 val. plūduriuojant t.y. tyrinėjant būsenas į kurias galime nusikelti pasitelkdami šį įrankį. Taip pat per visą šį laiką teko – iššūkis ir garbė tuo pat metu – palydėti į ir pasitikti po šios patirties kelis tūkstančius Deep Float lankytojų. Taigi, šiuo įrašu pradedu senai brandintą seriją kurioje dalinsiuosi per šį laikotarpį išsivysčiusiomis įžvalgomis apie plūduriavimą ir mus pačius: žmogaus kūną, psichiką, gebėjimą atsipalaiduoti, nervų sistemą, jusles, vandenį, plūduriavimą – jo stereotipus, mitus ir subjektyviąją tikrovę. O taip pat, galbūt, net ir apie patį plūduriavimo krikštatėvį Džoną Lilį.

Štai taip atrodo viena iš mano sesijų:

Kas vyksta plūduriavimo metu?

Plūduriavimas įgalina mūsų jusles (pojūčius) laikinai išsivaduoti iš nuolatinio sensorinės informacijos srauto atakuojančio mūsų regą, klausą, lytėjimą, skonį, kvapą, proprioceptiką – apie pastarąją ir kitas mažiau žinomas jusles papasakosiu kituose įrašuose. Atsidūrusios tokioje aplinkoje, juslės, o kartu ir visa organizmo nervų sistema pradeda ilsėtis. Kuomet kalbama apie nervų sistemą (visus dalykus su “neuro-” priešdėliu), pravartu suprasti, kad visuomet kalbama ir apie pagrindinį nervinių impulsų apdorojimo organą – smegenis. Taigi, plūduriuojant ilsisi ir mūsų smegenys. Objektyviais kiekybiniais matavimo metodais tai fiksuojama kaip smegenų bangų (t.y. bioelektrinių impulsų) visuminės išraiškos pokytis. Man žinomi moksliniai tyrimai fiksuoja, beveik visiems be išimties, ties 15-45 min. riba vykstančius smegenų bangų dažnio pokyčius –  gama, beta ir aukštutinių bei vidutinių alfa dažnių santykinį siplnėjimą ir theta bei žemutinių alfa, o dažnai ir delta bangų sustiprėjimą. Taigi, plūduriavimas veikia kaip neuro-moduliacinis t.y. mūsų neurologines būsenas galinti įtakoti ir keisti mechanizmas.

Žemutines alfa ir theta dažnių bangas šiuolaikinis mokslas sieja su meditatyviomis ir introspektyviomis būsenomis. Taigi, plūduriavimo metu mes patenkame į spontanišką meditaciją. Daugumai naujokų ši meditacija pasirodo kur kas lengviau įgyvendinama nei tradicinis būdas medituoti sėdint vienoje ar kitoje pozoje. Kodėl? Todėl, kad plūduriavimo metu kūnui išgyvenant nesvarumą ir dažniausiai ties 15-30 min. riba pasijaučiant itin lengvai – mes pašaliname tai kas blaško daugelį naujokų ir sulaiko juos nuo tolimesnio progreso šiame kelyje. Iš kur tas kūno lengvumas? Na, bent jau iš dalies iš to, kad plūduriavimas įgalina stuburą grįžti į savo naturalų linkį, kas įtakoja nervinių impulsų perdavimą visame kūne. Plūduriuojant palaipsniui taip pat atsipalaiduoja visas raumenynas.

Iš tikro, viena esminių per studijos gyvavimo laikotarpį savo bei lankytojų patirtis reflektuojant apčiuoptų įžvalgų yra tai, kad labai dažnas iš mūsų kasdienėse būsenose nejaučia kiek nuovargio / įtampų nešiojasi savo kūne. Plūduriavimas, šiuo atveju, veikia kaip mikroskopas mūsų vidinei būsenai pajausti. Maksimaliai pašalinus išorinius sensorinius stimulus (šiuolaikinėje psichofizikoje tai vadinama “exteroception”), mūsų dėmesio lauke į pirmą planą iškyla pojūčiai, kurie gan tiksliai yra apibrėžti terminu “interoception”. T.y. mūsų “vidinės” būsenos pajautimas. Plūduriavimas, priešingai populiariesiems stereotipams, dažnai gali būti labai žemiška ar įžeminanti patirtis. Jo metu, mes ne “išskrendame”, o veikiau “įskrendame” į save ir visų pirma tai vyksta per atnaujintą kontaktą su mūsų pačių kūnu. Ties 15-45 min. riba, priklausomai nuo unikalios kiekvieno seanso dinamikos, pasijaučiame tarsi grįžę namo – niekur kitur, bet į pačius save. Tai nuostabus, lengvas, geras ir tuo pačiu labai paprastas, tačiau skubančiam šiuolaikiniam žmogui jau neįprastas jausmas.

Taigi, pajautę nuovargį ir įtampas (kaip pastarosios susijusios su emocijomis ir psichika aptarsiu kituose įrašuose) plūduriavimo seansui besitęsiant jaučiame šį sukauptą bagažą dažniausiai visiškai neskausmingai paliekant mūsų kūną. Tai trunka mažiausiai 30-45 min., tačiau gali užsitęsti ir 60-90 min. Mūsų nervų sistema lieka įtakota dar kelias valandas po plūduriavimo. Tai antroji patirties fazė, apie kurią nuolat stengiuosi priminti. Mūsų juslėms pailsėjus, jos tampa jautresnės. Autonominė nervų sistema seanso metu persijungusi į parasimpatinį režimą – tas dažnai matosi iš jūsų akių blizgesio po seanso – gali operuoti jame dar kurį laiką. Bendras kūno tonusas atrodo pakilęs, o galva ir mintys atrodo stipriai nuskaidrėję.

To be continued…